Jukola 5. etp. (19.06.2016)
Kategori: Konkurranse
Tid: 104:16
Gj.sn. HR: 149
Maksimum HR: 197
Da var det dags for min debut i de finske skogene og jukola. hadde gledet meg mye til dette og kom hit med en innstilling om å gjennomføre et o-teknisk godt løp. visste at jeg hadde dette inne da jeg har gjort gode stafetter tidligere i år. jeg skulle løpe 5. etappe. min kjære far løp et av sesongens verste løp på førsteetappen, men etter at Oskar og Håvard gjorde to godt gjennomførte løp, lå vi greit ann på en 118. plass etter tre etapper. Dessverre sprang Simen et dårlig løp på sin 4. etappe, og jeg gikk ut på en 163. plass, da ed gode muligheter for å klatre plasser.

1. til første post var jeg litt mentalt forbredt på at det skulle være en motorvei av et tråkk rett inn i poten min, og jeg ble usikker idet jeg merket at det tråkket jeg fulgte lå langer mot høtre enn det jeg likte. Planen var å få hogstfeltområdet midt på strekket, og klatre derifra. derfor rev jeg meg ut av tråkket, men tapte med det mye fart i tillegg til at jeg ikke ar helt sikker på hvor langt jeg var kommet. blir lettet idet jeg kommer ut på hogstfeltet. har kontroll idet jeg klatrer opp kanten opp til platået. merker ikke noe spesielt til de grønne stripene. idet jeg kommer opp over den andre kanten, har jeg kontroll på myra til venstre, og skal egentlig bare ha en god kurs rett ned i posten. dette klarer jeg ikke å gjennomføre, og jeg drar for langt til venstre og legger igjen unødvendig med tid. totalt på strekket: + 1.45-2min.

2. blir dratt lengre til venstre enn det jeg hadde planlagt, sik at jeg kommer ut i myra. den var egentlig ikke så ille å løpe på som jeg trodde på forhånd, og tror ikke jeg taper noe på å løpe der. derimot taper jeg litt tid inn i posten der jeg nøler i noen sekunder.

3. skjønner at dette er en meldepost, og det er derfor mye tråkk hele veien, og jeg ligger bra på streken.

4. føler jeg holder en veldig høy fart på første del av strekket, mye i veldig fin skog. følger tråkk og løpere og har full kontroll hele veien til rundkjøringen etter myra. etter dette var planen å følge stien til høyre og deretter kutte over til traktorslepet. her er det mye som går galt. det første er at jeg kutter av alt for tidlig. jeg trodde jeg kom på slepet og fulgte det. det viste seg i ettertid å være et tråkk. da jeg mistet dette trodde jeg jeg lå mye lengre til høyre enn det jeg gjorde, og merket ingenting til at jeg løp oppå kollen. da jeg nermet meg posten fikk jeg ikke så mye til å stemme. jeg kom til slutt til en stor stein som jeg trudde skulle være tegnet som en stor svart runding. derfor var den eneste "logiske" løsningen at det var den nordvest for posten. etter å ha dratt ned i skogen igjen bestemte jeg meg for å heller finne ut nøyaktig hvor jeg var, istedenfor å bare gresse rundt. la da merke til kollen som lå bak steinen, og trodde først det var steinen inni ringen. etter å ha dratt over kollen, og posten ikke lå der, skjønte jeg til slutt hvilken kolle og hvilken stein det var snakk om, og dok posten etter det.

til femte blir jeg dratt for mye med traktorslepet ut av posten, istedetfor å dra rett over kollen. tror jeg tar posten på best mulig måte, over kollen.

6. blir dratt med rett på av bladt annet NTNUIs 3.lag, før jeg får tatt en avgjørelse om jeg skal høyre eller venstre. nøler gjennom grøntområdet, og det går litt tid. tenker at det beste på strekket er å dra høyre, fordi det blir for langt venstre, i tillegg til at du må klatre noen høydemeter ekstra. rett på blir for usikkert og det går for sakte gjennom grønten.

løper veldig bra til sjuende, og holder en høy fart. til åttende treffer tråkket ut på stien egentlig perfekt, men jeg tenker meg lite om, og drar noen meter på feil sti. en helt idiotisk feil, selv om den ikke koster så veldig mye tid.

9. løper veldig bra og benytter meg av folkene jeg ser foran meg på strekket. treffer posten akkurat slik jeg ville.

10. rett som en pil

11. bruker litt tid på å bestemme hvor jeg skal løpe, dette kommer av en veldig overveid frykt for store myrer her i finland. ligger selvsagt heller ikke på forskudd. er glad for at jeg tok rett beslutning og dro over myra. kommer litt for langt til venstre over myre, men tar posten greit fordet.

12. Oscar Sjøberg kommer i en bra fart og geleider meg inn i posten.

13. etter god løping en stund begynner jeg å ta igjen folk, og av denne grunn løper jeg på deres rygger ut fra 12. får en bølge av panikk idet jeg oppdager at jeg ikke har kontroll med annet en at jeg sjekket retningen ut ifra forrige post. stopper derfor opp. og tenker selvfølgelig de verste tanker om at jeg har løpt feil. idet vi kommer ut på noen traktorslep tror jeg vi er på de sør for strekket. vinkler nord ut på en myr. finner en bekk, og tar meg til slutt inn på den. virkelig sløvt gjort.

14. har en dårlig retning ut av posten, og tar meg inn på slepet som går inn til saniteten. der er det stygt, så jeg bruker litt unødvendig tid og krefter på å komme meg framover. Da jeg fikk opp tempoet og begynte og finorientere inn mot posten, var det et eller annet som fikk meg til å tro at posten lå på andre siden av figurgrensen. kanskje var det ønsketenkning som fikk meg til å tro på dette, for der var skogen helt #idyllisk. Idet jeg stempler på posten ser jeg en dame stemple rett før meg. hun har et høyt tempo, og jeg henger meg på og merker at dette er rimelig perfekt tempo på slutten av en slik etappe.

15. med god hjelp av det jeg senere fant ut at var Sandrine Müller fra sveits (som btw tok medalje på JWOC i fjord) klarte jeg å holde et høyt tempo gjenom skogen og over hogstfeltet midt på strekket. nøler noen sekunder da jeg ser en post som henger på skrenten like etter vi har tatt av fra hogstfetet. dette kan selvfølgelig ikke være min post, men jeg skjekker koden likevel.

16. her er det motorvei som fører rett på krysset. når vi kommer jeg ut på veien merker jeg at jeg fortsatt har en del å gi på med. velger å dra noen høydemeter opp på veien for å forenkle posten. mener dette er det rette for meg på slutten av et slikt løp.

17. ikke noe å hente her bortsett fra at jeg stemplet på posten på høydepunktet.

18-mål. gjennom skogen kommer igjen Oscar Sjøberg bakfra, i en forykende fart. jeg hadde sagt til meg selv og til mine lagkamerater at hvis det kommer noen på en sjetteetappe i oppløpet, skulle jeg gi alt jeg kunne for å sende lars ovren ut i rygg. derfor bet jeg meg fast i ryggen, og jeg klarer å henge på helt til brua, hvor han får noen meter. likevel klarer jeg å holde farten oppe, og er godt fornøyd med min spurt.

debutten på jukola ble ikke elt det løpet jeg hadde håpet, men jeg føler likevel at jeg gjennomførte et helt OK løp. der jeg ikke bommer løper jeg veldig bra, og jeg viser på slutten at jeg ihvertfall klarer å henge med det nivået jeg vil være på fysisk. Men til tross for en middels- etappe og et fryktelig vær, frister det mye med Jukola 2017!
Vis kommentarer (1)

Jukola 5. etp. (19.06.2016) Jukola 5. etp. (19.06.2016)